Ilmar Laaban on Talvikut võrrelnud Uku Masinguga: nagu Masing oli Eesti esimene vaimulik luuletaja, võib Talvikut pidada vaimulikuks kunstnikuks, kelle looming kõnetab usukaugeidki inimesi.
Pärnu linnagaleriis tähistatakse näitusega “Ma põlen” karismaatilise ja omanäolise Herman Talviku (1906–1984) 110. sünniaastapäeva. Väljapaneku 57 tööst tõi Pärnusse kunstniku loomingu kirglik austaja ja kollektsionäär Üllar Varik, kes ühtlasi on koostanud näitusega samanimelise kataloogi.
Kolm kodumaad
Tallinnas sündinud kunstnik veetis suure osa oma elust Rootsis ja Hispaanias.
Talvik alustas kunstiõpinguid Riigi kunsttööstuskoolis raamatuköitmist tudeerides ja jätkas maali ja graafika õppimist Helsingis Soome Kunstiühingu koolis Ateneum. 1930. aastate lõpus täiendas ta end, reisides Rootsis, Saksamaal, Hollandis ja Belgias. Ajastule omaselt jätkas Talvik stuudiumi Pariisis, töötades eri vabaakadeemiates ja õppides kunstiajalugu Ecole de Louvre’is.
1944. aastal emigreerus Talvik perega Rootsi, kus temast sai aktiivne osaleja kohalikus kunstielus ja Rootsi graafikute ühingu liige. Rootsis veedetud 40 aasta kestel jõudis viljakas kunstnik osaleda näitustel Soomest USA ja Austraaliani. Hiljem soetas ta perele teise kodu Hispaaniasse.
1971. aastal tõi Talvik esimese pagulaskunstnikuna Eestisse näituse oma võõrsil loodud töödest.
Kümme aastat tagasi korraldati kunstniku 100. sünniaastapäevale pühendatud näitus Adamson-Ericu muuseumis Tallinnas ja just seal tekkis Üllar Varikul huvi Talviku vastu.
“See kunstnik võlus mind täiesti uskumatult,” meenutas Varik esmakohtumist Talviku loominguga. “Hakkasin uurima, kust tema töid leida, tegin esimesed ostud ja lõpuks hakkas kujunema sõltuvus, nagu kogujatel sageli tekib.”
Variku arvates on Talvik Eesti kunstikaardil väga omapärane isiksus oma karismaatiliste nägemuste ja müstilis-vaimulike teemadega.
Nägemused paberil
Talvikut huvitavad usu müsteeriumid, surm ja lepitus, igavene elu, riitused, pimeduse ja valguse piirimaad. Tema töödelt leiab kristlikku sümboolikat, ingleid, piiblitegelasi, ettekuulutusi, leeke, riste ja tähti.
Kunstnik ise on enda kohta öelnud, et tööle hakates ta lausa põleb ja kinnisilmi paberi ees põlvitades jõuab käsi vaevu kujutluspildid paberile kanda. Mõnikord kangastusid talle õrnad, vaevumärgatavad pildid, mõnikord õudsed kaemused, mis ähvardasid mehe enese alla matta.
“Talviku maailmanägemises põimusid vaimulikkus ja elu teispool surma,” seletas Varik. “Ta ei kuulunud otseselt ühtegi kirikusse, kuid oli hinges usklik inimene ja need teemad saatsid teda kogu elu.”
Variku sõnutsi oli Talvik meister kõikides graafikatehnikates monotüüpiatest linooli- ja puulõigeteni.
Intensiivse ja jõulise käekirjaga kunstnik armastas nii mustvalget graafikat kui monotüüpiate ja maalide värvilõõma. Produktiivne meister tegi päevas paar monotüüpilist lehte ja valmistas õnnestunud töödest koopiaid.
“Kahjuks pole Talvik Eestis eriti tuntud ja see on põhjus, miks selle näituse tegin,” rääkis Varik. “Pärnu valisin näitusepaigaks sellepärast, et siinne kunstielu on minu meelest elav ja avar.”
Kataloogist leiab Variku aastate jooksul valitud teoste reprod, Adamson-Ericu muuseumi kuraator Kersti Kolli kirjutatud kokkuvõtte kunstniku eluloost ja loomingust, väljavõtted arvustustest ja kunstnik Endel Kõksi mälestused külaskäigust Talviku juurde Rootsi 1956. aastal.