MEES&MEES: 21. sajandi arhetüübid

Kunstisuvi esitleb: alates kolmapäevast, 21.06 on Pärnu Linnagaleriis avatud PÄRNU XXII KUNSTISUVE näitused “NAINE&NAINE: Fragmente nõukogude perioodi naiskunstnike loomingust” Pärnu Linnagalerii Raekojas + “MEES&MEES: 21. sajandi arhetüübid Pärnu Kunstnike Majas”.

PÄRNU XXII KUNSTISUVI “Mees&Mees”: 21. sajandi arhetüübid
Pärnu Linnagalerii Kunstnike Maja
Nikolai 27, Pärnu
Näitus jääb avatuks kuni 22.07.2023.

Pärnu Kunstisuvi on suurte traditsioonidega festival — esimene Kunstisuvi toimus 1995. aastal ning nende pikkade aastate jooksul on kunstisuvel osalenud suur osa Eesti kunstimaailma suurkujudest. Viis aastat tagasi sündis Kunstisuve egiidi all uus ja rahvusvahelisema haardega näitusesari “Naine&Naine” ning “Mees&Mees”. Kuraatorite Marian ja Jan Leo Grau ideeks oli tuua suvise kuurortlinna keha- ja rannakultuse ning legendaarse aktinäituse kõrvale ka näituseformaat, mis pakuks aktikunstist laiemat haaret ning erinevaid vaatepunkte sooküsimustele. “Mees&Mees” ja “Naine&Naine” on läbi aastate püüdnud kõneleda mehe- ja naise positsioonidest kaasaegses ühiskonnas. Tänavused näitused kõnnivad kumbki väga erinevatel radadel. “Mees ja Mees” avab pilgu kaasaegsesse Hispaania ja prantsuse fotokunsti, millega astuvad dialoogi kahe kohaliku kunstniku – Peeter Alliku ja Valdek Lauri teosed. “Naine&Naine” aga heidab seekord pilgu minevikku ning toob vaatajani valiku 1970ndate-1980ndate aastate Eesti naiskunstnike loomingust.

“MEES&MEES”: 21. sajandi arhetüübid

Osalevad kunstnikud: Alvaro Sola & Ivan Dumont, Naro Pinosa, Nihil & Leoncio Harmr, Peeter Allik, Valdek Laur
Kuraator: Jan Leo Grau
Nagu ka varasematel aastatel, keskendub “Mees&Mees” mehe positsioonile kaasaegses ühiskonnas ning püüab leida võimalikke tõlgendusi 21. sajandi maskuliinsusele – nähtusele, mis on ajas ja ruumis pidevas muutumises ning küllastumas erinevate tähenduskihtidega.

Hispaania kollaažikunstnik Naro Pinosa tegutseb peamiselt digikunstiväljal. Suurt tähelepanu on pälvinud tema Instagrami feed, kuhu ta genereerib virtuaalseid teoseid, mis antud näituse jaoks on valatud materiaalsesse vormi. Pinosa teostel segunevad kunstiajaloo kaanonitest tuttavad meeste portreed, mis on vahetatud kaasaegsete “iluideaalide” vastu, tõstatades küsimusi mehelikkuse muutuvatest väärtustest.

Samuti Hispaaniast pärit performaator ja muusik Alvaro Sola on võtnud eesmärgiks reformida flamenkot – flamenkos on kehtinud ranged soorollid, kus naised tantsivad ja laulavad ning mehed mängivad peamiselt instrumente. Ivan Dumonti fotod Alvaro Solast dokumenteerivad püüet tõstatada küsimusi võrdõiguslikkusest ja kaasajastada flamenkot läbi visuaali kui ka muusika.

Nihil & Leoncio Harmr avavad maskuliinsuse tumedamaid külgi ning kõnelevad mehe alateadvusest ja mehelikkusega seotud arhetüüpidest. Eelnevaga astuvad dialoogi Peeter Alliku teosed, mis väljendavad läbi talle omase iroonia kodumaist ürgset macho-pauerit ja Valdek Lauri Eesti Kunstiakadeemia lõputöö “Mehelikkuse kosmeetika”, mis käsitleb mehelikkust kui kosmeetilist karikatuuri, milleks see paraku on kaasaegses maailmas muutunud. Valdek Laur uurib, mis on mehelikkus ja mida peaksid tegema kõik need isased, kes maskuliinsuse ideaalile ei vasta.

Näituseid toetavad: Eesti Kultuurkapital ja Pärnu Linnavalitsus