Kunstnik ja muusik Rubis on Tartu ülikooli maaliosakonna lõpetamise järel kulgenud nii Euroopa kui Aasia visuaalkultuuri mõjuväljas. Oriendi muistne kultuur võlub teda sisemiste väärtuste poole püüdlemisega.
Mees tundis idamaade vastu huvi juba Tartu ülikoolis, kus ta maaliõpingute kõrval kuulas orientalistikaloenguid ja tudeeris ida keeli. Magistriõppes uuris ta India budistlikku kunsti ja arhitektuuri.
Rubis on reisinud Indias ja Egiptuses, tema näitused on olnud üleval Kairos, Delhis ja Guwahatis.
Arabeskid ja sümbolid
Idamaade ihalus on omane paljudele eestlastele. Võib-olla tundub meile eriline sealne vaimsus, oskus materiaalsetest probleemidest üle vaadata ja sisemist rahu leida?
“Olen päris palju seal piirkonnas käinud ja tegelikult on seal kõike, kaasa arvatud palju materiaalsust nagu siingi, sest inimloomus on igal pool sarnane,” hoidub Rubis orienti idealiseerimast. “Siiski tajun vanas kultuuris teistmoodi jõudu ja maailmavaadet, püüdlemist vaimsete väärtuste poole. See, mis kultuuris domineerib, mõjutab loomisviisi kunstis ja arhitektuuriski.”
Kunstniku seletust mööda huvitab teda vanade kultuuride luules ja kujutavas kunstis leiduv mitmetasandiline mõtlemine: kujutatakse ühte, aga sümbolite taga on peidus mingid muud teemad.
Rubis on paigutanud näitusel oma maalid Iraani ja Usbekistani arabeskidest inspireeritud erksatele taustadele. Lihtsustatud ja lõputult paljundatud kujunditest moodustuv taust mõtestab kunstniku sõnutsi ruumi maalide ümber teistsuguseks. Oma osa annab kogumulje kujunemisel helitaust ehk Kaido Kirikmäe just selle väljapaneku tarvis loodud ambient-muusikateos.
Kontrastiks värvikale taustale on maalid vaoshoitud värvigammas, intensiivsus väljendub figuuride sisemises olekus. Maalidel on kujutatud peamiselt muusikuid ja kauneid daame, keda kunstnik on rännakutel kohanud.
“Nii taustad kui mõni figuur maalidel on küll idamaadega seotud, aga nad segunevad üksteisega isikliku vaatenurga kaudu,” kommenteerib kunstnik. “Päritolumaa pole nii tähtis, olulisem on kooslus, mis tekib.”
Paradiisiaia võlud
Näituse pealkiri “Pairidaeza 2.0 tagasi” vihjab suletud aiale, metsikust loodusest eraldatud kohale, mis võib asuda inimese enda teadvuses. Pärsiakeelsest sõnast “pairidaeza” on tulnud mõiste “paradiis”, mis pole ainult ideaalmaailm või varjupaik, vaid sümboliseerib samal ajal rahu, intensiivsust, millegi poole püüdlemist.
Välja pandud maalide põhiosa on valminud viimase poole aastaga, kuid ideed on kogunenud varem tehtud reisidel. Pildid on maalitud Eestis, rännakutele kaugele maale võtab Rubis kaasa vaid pliiatsi ja visandiploki, et huvitavaid motiive koguda.
“Esimestelt India reisidelt tagasi Eestisse tulnuna oli kohanemine raske, aga kui sellega harjuda, pole vahet, kas oled siin või seal: sa ei sõltu välisest keskkonnast, sest India on sinu sees,” lausub kunstnik, kes nüüd oskab idamaist energiat kodumailgi kogeda.